VINDERE AF THE TRUE AWARD 2016

 

BEDSTE PRODUCTION DESIGN

Det Kongelige Teater - Mash up
Annoncør: Det Kongelige Teater
Bureau: Wichmann/Schmidt
Producent: New Land
Production-/Set Designer: Nanna Rosenfeldt-Olsen
Se filmen

Motivation fra juryen: Når en reklamefilm fungerer, er det somme tider svært sætte fingeren på, hvorfor den fungerer. For det handler ikke bare om idéen.
Det er alle de tusindvis af små indtryk, som vores hjerne udsættes for i hver eneste frame. De forfører os og river os med. Får os til at føle glæde, ubehag eller lyst.
I årets vinder af Bedste Production Design danser alle sanser. Holdet bag har skabet et eminent samspil mellem alle ingredienser. Ingen detalje er glemt. Resultatet er, at Det Kongelige Teater bliver til Det Fantastiske Kongelige Teater.

 

BEDSTE FILMMUSIK 

DSB Ung
Annoncør: DSB
Bureau: Yellow
Producent: New Land
Sound Designer: Martin Dirkov
Komponist: Martin Dirkov. Artist: Seinabo Sey
Se filmen

Motivation fra juryen: Musik er vigtig - ikke bare i menneskets liv, men også ved tilblivelsen af film, der rører os. Musik kan både skabe stemninger og vække følelser. Noget som er vigtigere end nogensinde før, når vi taler om at skabe reklamefilm der virker.
Vinderen af årets bedste filmmusik er et stykke musik, der i særlig høj grad evner begge dele. Værket er så stærkt at det kan stå alene - men understøtter i vinderfllmen billedsiden, så både film og musik løftes til nye højder.
Musikken taler endvidere præcist til målgruppen og forstærker dermed det kommercielle budskab på fineste vis.


BEDSTE VISUAL EFFECTS/3D

DNB Wings
Annoncør: DNB
Bureau: TRY/APT
Producent: Bacon Oslo
VFX-/CGI Artist: Bacon X
Se filmen

Motivation fra juryen: Når Visual Effects får vinger, og seerens øje ikke kan indfange, hvad der er virkeligt, og hvad der er konstrueret, så er der tale om VFX arbejde i verdensklasse. Og her skiller årets vinder sig ud.
Holdet bag dette værk repræsenterer en håndværksmæssig kvalitet på et højt internationalt niveau, og vi kan være stolte af at have så dygtige og dedikerede talenter i vores branche i Danmark.


BEDSTE SOUND DESIGN

Det Kongelige Teater - Mash up
Annoncør: Det Kongelige Teater
Bureau: Wichmann/Schmidt
Producent: New Land
Sound Designer: Martin Dirkov
Komponist: Martin Dirkov
Musik: Upright Music | ”Sarabande From Suite No. 11” (G.F. Händel) | Sonoton
Se filmen

Motivation fra juryen: Lyd udgør 50% af oplevelsen når vi ser film, og årets vinder gør oplevelsen til en af de rigtigt gode. Den udmærker sig ved et nøje koreograferet, dynamisk, drillende og fremaddrevet lyddesign, der sammen med musik og billeder får filmen til at fremstå smuk og formfuldendt.


THE TRUE TALENT – TV 2 PRISEN

Daniel Kragh-Jacobsen (instruktør)
Indstillet af Thor Brammer Jacobsen, New Land

Motivation fra indstilleren: Daniel er et af de nye instruktørtalenter i reklamebranchen. Mere specifikt med speciale i fortællinger, der involverer personinstruktion. Han behersker både det korte (30 sek.) og længere branded content, som hans guldløve vinder i Cannes Lions 2016 - Ford Familien er et godt eksempel på.
Her var det Daniel, der sammen med sin manuskriptforfatter, var både konceptuerende (kreativ) og instruktør.
Han repræsenterer på en gang noget klassisk og moderne. Han formår at røre og underholde seeren i sine fortællinger samtidig med, at han både æstetisk og håndværksmæssigt ønsker at højne kvaliteten i branchen.


BEDSTE KLIP

Det Kongelige Teater - Mash up
Annoncør: Det Kongelige Teater
Bureau: Wichmann/Schmidt
Producent: New Land
Klipper: Anders Jon Pedersen
Se filmen

Motivation fra juryen: Vigtigheden af klippeprocessen som destillationsapparat i enhver filmproduktion kan ikke understreges nok. Og en dygtig filmklippers evne til at finslibe den røde tråd i instruktørens vision, udfordre og kill the darlings gør forskellen mellem godt og genialt.
Årets vinderfilm står tilbage som et fantastisk stykke arbejde, ikke mindst på grund af klipningen, for man har kort og godt truffet alle de rigtige valg.
Filmen skærper vores sanser, tager os med på en rejse i et hus med stor historie og sjæl, doseret med præcis hånd i et dramaturgisk, nærmest perfekt flow.


BEDSTE FOTO

Reebok vs WoodWood
Annoncør: WoodWood
Bureau: Bacon
Producent: Bacon
Fotograf: Jasper Spanning
Se filmen

Motivation fra juryen: Følsomt registrerende og alligevel storladen i sit udtryk.
International i sit format og smukt arbejde med effekterne i kameraet.
Overskud og mod til at filme en sten og stole på, at det holder… Og ja, det holder!


BEDSTE INSTRUKTION

GULD
Phelps
Annoncør: Under Armour
Bureau: Droga 5
Producent: Epoch Films
Instruktør: Martin de Thurah
Se filmen

Motivation fra juryen: Som instruktør er det let at lade sig forføre af store budgetter og de mange muligheder, man får på internationale projekter. Alt for ofte drukner talentet dog i store armbevægelser, som ingen kan huske årsagen til.
Men årets Instruktør cementerer, hvad vi længe har vidst; at han p.t. er en af verdens fineste reklamefilminstruktører.
Med stor sikkerhed og integritet gennemfører han sit arbejde ukompromitteret, så detaljerne fremstår afstemt og balanceret. Konsekvent og målrettet kommer han i mål med en af årets bedste reklamefilm, ikke bare i Danmark, men i hele verden.

SØLV
The DNA Journey
Annoncør: momondo
Bureau: NoA / &Co.
Producent: Bacon
Instruktør: Jeppe Rønde
Se filmen

BRONZE
Det Kongelige Teater - Mash up
Annoncør: Det Kongelige Teater
Bureau: Wichman/Schmidt
Producent: New Land
Instruktør: Casper Balslev
Se filmen


BEDSTE FILM – ONLINE

GULD
momondo / The DNA Journey
Annoncør: momondo
Bureau: NoA / &Co.
Producent: Bacon
Producer: Mette Jemiin
Agency Producer: Arlette Walsøe
Art Director: Robert Cerkez
Tekstforfatter: Tue Rossel & James Godfrey
Instruktør: Jeppe Rønde
Se filmen

Motivation fra juryen: The DNA Journey er en outstanding idé, som &Co og Momondo på elegant vis lykkes at formidle i en historie, der både engagerer, skaber eftertanke, og samtidigt klart og tydeligt formidler det kommercielle budskab over for målgruppen.
Ved at bruge de digitale platformes muligheder til at fortælle mere dybdegående historier, vækker Momondo nysgerrigheden hos seeren/brugeren, så man bliver ved at følge med gennem hele historiefortællingen. Kort og godt er det en god film, fordi den blander spænding med alvor, overraskelser og glæde.
The DNA Journey handler om at se ud over grænser, og der er ingen tvivl om, at denne film spreder sig langt ud over de danske grænser.


SØLV
Mindre hud i solen mellem 12 & 15
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
Bureau: NoA / &Co.
Producent: NoA / &Co. Productions
Producer: Thomas Hartebeck & Anders Darre
Art Director: Simon Naver
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Martin Skovbjerg
Se filmen

BRONZE
The Family
Annoncør: Ford
Bureau: Very
Producent: New Land
Producer: Thor Brammer Jacobsen
Art Director: Very
Tekstforfatter: Ingeborg Topsøe
Instruktør: Daniel Kragh Jacobsen
Se filmen

 

BEDSTE FILM – TV & BIOGRAF

GULD
Det Kongelige Teater - Mash up
Annoncør: Det Kongelige Teater
Bureau: Wichmann/Schmidt
Producent: New Land
Producer: Thor Brammer Jacobsen & Joacim Fougner
Art Director: Jesper Schmidt
Tekstforfatter: Jonathan Wichmann
Instruktør: Casper Balslev
Se filmen

Motivation fra juryen: Der er tidligere lavet flotte film fra nationalscenen. Men denne film indfanger stemningen i teatret med en indlevelse, som ikke er set før.
Foto, lyd og musik leverer en sanselig skildring, så vi kan lugte og smage det hele. Højstemt uden at være patetisk, og detaljeret uden at det bryder fortællingen.
Alt bidrager til en meget suggestiv oplevelse, som man kun ønsker at få mere af.

 

SØLV
Million forhøret
Annoncør: Danske Spil / Keno
Bureau: NoA / &Co.
Producent: NoA / &Co. Productions
Producer: Anders Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Peter Harton
Se filmen

BRONZE
DSB Ung
Annoncør: DSB
Bureau: Yellow
Producent: New Land
Producer: Arlette Walsøe & Thor Brammer Jacobsen
Art Director: Christine Mattebjerg
Instruktør: Casper Balslev & Nadia Marquard Otzen
Se filmen
 

BEDSTE FILMKAMPAGNE

GULD
momondo / The DNA Journey
Annoncør: momondo
Bureau: NoA / &Co.
Producent: Bacon
Producer: Mette Jemiin
Agency Producer: Arlette Walsøe
Art Director: Robert Cerkez
Tekstforfatter: Tue Rossel & James Godfrey
Instruktør: Jeppe Rønde
Se filmen

Motivation fra juryen: Blandt mange rigtig gode kampagne nominationer for året, der er gået, var der én, der skilte sig ud fra mængden. En opsigtsvækkende kampagne, anderledes og alligevel umiddelbart simpel i sin konstruktion og idé.
Kampagnen bygger på en meget original hypotese, der skinner klart igennem, og som er eksekveret, så den vækker et rigt følelsesregister hos modtageren. En kampagne udformet på en sådan måde, at man som modtager bliver inddraget og får lyst til at deltage. Eksekveringen gør det i tillæg muligt at tilpasse den til mange formål, kommunikationskanaler og modtagergrupper.
Samlet set en kampagne, der bestemt fortjener Guld.


SØLV
Mindre hud i solen mellem 12 & 15
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
Bureau: NoA / &Co.
Producent: NoA / &Co. Productions
Producer: Thomas Hartebeck & Anders Darre
Art Director: Simon Naver
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Martin Skovbjerg
Se filmen

BRONZE
The Family
Annoncør: Ford
Bureau: Very
Producent: New Land
Producer: Thor Brammer Jacobsen
Art Director: Very
Tekstforfatter: Ingeborg Topsøe
Instruktør: Daniel Kragh Jacobsen
Se filmen


NORSTATS PUBLIKUMSPRIS

Kys hiv - Kys fordommene farvel 
Annoncør: AIDS Fondet
Producent: Mayday Film A/S
Producer: Nikolaj Burgaard
Instruktør: Nikolaj Burgaard
Se filmen


ÅRETS ANNONCØR

Momondo


ÅRETS BUREAU

NoA / &Co.


ÅRETS FILMPRODUCENT

New Land

 

ÅRETS FILM (Grand Prix)

momondo / The DNA Journey
Annoncør: momondo
Bureau: NoA / &Co.
Producent: Bacon
Producer: Mette Jemiin
Agency Producer: Arlette Walsøe
Art Director: Robert Cerkez
Tekstforfatter: Tue Rossel & James Godfrey
Instruktør: Jeppe Rønde
Se filmen

Motivation fra juryen: Det er ikke så overraskende. Ingen anden film i konkurrencen udmærker sig ved en tanke af internationalt format og en lydefri eksekvering.
Kritiske røster har været efter filmens autenticitet og manipulerende form. Men selv om de skulle have ret, så ændrer det ikke ved, at filmens grundidé er satans godt tænkt og udført. Og juryen har derfor også enstemmigt valgt at pege på en original og moderne film, som giver håb for fremtidens reklamefilm.

 

ARRANGØRER

SAMARBEJDSPARTNERE