Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort, Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth
Motivation fra juryen:
Den film som løber med prisen som Årets Film True awards grand prix er en klar vinder i år. Den har raget statuetter til sig og i den grad gjort sig bemærket her i aften – men også rundt omkring i verden. ”Det vi deler” er Årets film. Stort tillykke til &CO/NoA, Moland Film Company og TV 2.
NB Juryen har besluttet, at der ikke kunne findes en guldvinder – men to sølvvindere!
SØLV
Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort,
Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth
SØLV
På beløbet siden 1983
Annoncør: Dankort
Bureau: Charlie Tango
Producent: Bacon CPH & Charlie Tango
Producer: Samuel Cantor & Magnus Åkerstedt
Kreativ Direktør: Rasmus Laumann
Instruktør: Tomas Jonsgården
Bronze
Lysglimt
Annoncør: McDonald´s Danmark
Bureau: DDB Copenhagen
Producent: Spoiled Productions
Producer: Filippa Borg Von Bülow & Kristina Karlsson
Art Director: Cecilie Öberg
Tekstforfatter: Thomas Fabricius
Instruktør: Kasper Torsting
GULD
Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoAProducent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort,
Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth
Motivation fra juryen:
Det kræver kun et enkelt rum at få din opmærksomhed.
Det kræver kun en enkel voice over at få dig til at lytte.
Det kræver kun en enkel indsigt at få dig til at tænke.
Det kræver kun en enkel scene at få dig til smile.
Det kræver kun en enkel film at få dine hår til at rejse sig.
Lad os rejse os op for den bedste online film som fik os til at dele.
SØLV
Help a dane / Bertelsen Thai
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: & Co. Production
Producer: Thomas Hartebeck
Art Director: Ole Hoffmann & Kristoffer Winther
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Peter Harton
BRONZE
Hvornår er man gammel nok?
Annoncør: BØRNEfonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe
Art Director Niklas Hultquist Andersen & Mads Nicolai Mardahl
Instruktør: Niels Nørløv
GULD
Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort, Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth
Motivation fra juryen:
Entertainment kategorien fejrer kreativitet, der gør content til kultur og det må man i den grad sige at dette værk gør. Man har i den grad lyst til at se filmen til ende – man må bare se mere.
Filmens dramaturgi og budskab kombineret med tendens i tiden og en perfekt timing medførte at denne vinder helt fortjent blev et globalt fænomen, hvor man på tværs af forskellige kulturer og samfundslag forstod filmens budskab og tog det til sig. Se, det er underholdning i verdensklasse.
SØLV
Spritstiv Speeddate
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe & Stefan Pflug
Art Director: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist Andersen
Instruktør: Niels Nørløv
BRONZE
Nederen Forældre / Filips far
Annoncør: Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Honeytrap / & Co. Production
Producer: Malene Dyhring & Anne-Mette Lund
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Simon Bonde
GULD
Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort, Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth
Motivation fra juryen:
Hvis en film skal gå viralt, skal den formå at røre os i en grad, så vi får lyst til at vise den til vennerne på de sociale medier. Det må man sige er lykkedes for årets vinder af ”Bedste film online viralt”. Den er nærmest definitionen på en viralfilm. For det er en film, der ikke bare er blevet set og talt om i hele verden. Dens navn kunne også være navnet på selve kategorien. For alt det der går viralt, er jo netop: Alt Det Vi Deler.
SØLV
Help a dane/ Bertelsen Thai
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: & Co. Production
Producer: Thomas Hartebeck
Art Director: Ole Hoffmann & Kristoffer Winther
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Peter Harton
SØLV
Spritstiv Speeddate
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe & Stefan Pflug
Art Director: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist Andersen
Instruktør: Niels Nørløv
GULD
Help a dane
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: & Co. Production
Producer: Thomas Hartebeck
Art Director: Ole Hoffmann & Kristoffer Winther
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Peter Harton
Motivation fra juryen:
Help a Dane kampagnen har sat barren højt med et dejligt, forfriskende, nyt take på et efterhånden velstegt emne. Kampagnen belønnes især for eksekveringen, som ikke kun formåede at underholde og informere Danskerne, men i den grad skabte international årvågenhed - især iblandt de lokale på de mest udsøgte turistmål, der nu hjælper med at passe på os røde hvide.
SØLV
Spritstiv Speeddate
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe & Stefan Pflug
Art Director: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist Andersen
Instruktør: Niels Nørløv
BRONZE
Scamster
Annoncør: Danske Bank
Bureau: Advice A/S
Producent: The Woerks
Producer: Thomas Veyssiere Gram
Tekstforfatter: Nino Dedenroth
Instruktør: Torben Kjeldstrup
GULD
The King
Instruktør: Martin de Thurah
Annoncør: Playstation
Bureau: BBH
Producent: Epoch Films
Motivation fra juryen:
At skabe film er en konstant organisk proces hvor de mindste detaljer er afgørende og hvor ofte uventede svære kompromiser skal besluttes under stort pres for at lykkes med filmen.
Det kræver en stærk vision, stort overblik, is i maven og ikke mindst en utrolig kreativ forståelse for mediet.
Der er ingen tvivl om at årets nominerede besidder netop de egenskaber men alligevel var der én der skilte sig ud.
En imponerende film i international klasse, der er kompromisløs på alle niveauer og alligevel formår at holde fast i nogle af instruktørens særlige karakteristika i eksekveringen.
SØLV
In Cold Blood
Instruktør: Casper Balslev
Annoncør: Alt-J
Bureau: Black Dog Filmslack
Producent: New Land
SØLV
Carlsberg TED X
Instruktør: Rune Milton
Annoncør: Carlsberg
Bureau: Happiness Brussels
Producent: Nobody cph
BRONZE
Celebrate Yourself
Instruktør: Martin Werner
Annoncør: Kari Traa
Bureau: Wibroe Duckert & Partners
Producent: Bacon CPH
In Cold Blood
Fotograf: Niels Thastum
Annoncør: Alt-J
Bureau: Black Dog Filmslack
Producent: New Land
Motivation fra juryen:
Når filmens fortælling forankres i filmkameraet, opstår der noget magisk. Virker det samtidig legende og næsten ubesværet, så efterlades vi med følelsen af, at selv det mest komplicerede har været simpelt. Der er bare intet simpelt over den her film, og selvom det kan virke sådan, så er det de færreste, der kan iscenesætte rå natur og vold på en så filmæstetisk velorkestreret måde, at det virker let at få godt skuespil ud af en mus.
Carlsberg TED X
Klipper: Freddie Smith & Rune Milton
Annoncør: Carlsberg
Bureau: Happiness Brussels
Producent: Nobody cph
Motivation fra juryen:
Når klipning er værst føles den formalistisk og forudbestemt – krampagtig og rigid som var den formuleret ud fra en forudgående præmis, der overser, at klipningen i sig selv er en gennemgående kreativ proces.
Når klipning er bedst, ligesom i årets vinderfilm, så flyder fortællingen på en levende og balanceret måde, hvor det dramaturgiske forløb fortælles med en overbevisende lethed og med en ligevægt mellem den følelsesmæssige oplevelse og historieforløbets fremdrift. Hvor man tør klippe hurtigt videre fra selv de mest smukke kompositioner, fordi det er i filmens interesse – hvad enten det er et hologram eller en elefant.
Lad dig ikke begrænse: Ihan
Sound designer: Bjørn Vidø / Freezone
Komponist: Patrizia Helander & Barbara Chamoun
Annoncør: Telia
Bureau: Hjaltelin Stahl
Producent: Pegasus Production
Motivation fra juryen:
Sound design har en unik funktion i historiefortælling, hvilket bestemt også gør sig gældende for vinderen af årets Bedste Sound Design.
Sound Designet gør os nysgerrige med sin stemningsskabende og overraskende sammensætning. Vores følelser bliver vækket, og det er så sofistikeret, at lyden alene kan fortælle den medrivende historie.
Carlsberg TED X
Sound designer: Kevin Koch
Komponist: Jonas Horsted Larsen
Annoncør: Carlsberg
Bureau: Happiness Brussels
Producent: Nobody cph
Motivation fra juryen:
Vinderen af årets bedste filmmusik er et stykke musik, der på fornemmeste vis formår at tryllebinde og fastholde stemningen, samtidig med at den intensiverer og underbygger filmen, uden på noget tidspunkt at stjæle opmærksomheden fra historiefortællingen og billederne.
Årets bedste filmmusik er larmende subtilt og løfter filmen uden at bruge så meget som en muskel, hvilket leverer historien og budskabet på fineste vis.
Laughing Horses
VFX-/CGI Artist: Jan Tvilling & Jonas Drehn / Bacon X
Annoncør: Volkswagen
Bureau: Grabarz & Partner
Producent: CZAR Hamburg
Motivation fra juryen:
Det kræver teknisk snilde og fingerspidsfornemmelse at bygge bro mellem den virkelige og den computer-genererede verden. De visuelle effekter skal både hjælpe seeren ind i filmens univers samt videreføre den æstetiske linje - uden at stjæle rampelyset. Årets vinder har på fornemmeste vis formået at integrere effektarbejdet i billederne som et bærende element, hvor ikke blot fortællingen men også humoren hjælpes på vej. Der er ganske enkelt tale om kreativitet og håndværksmæssig kvalitet på et højt internationalt niveau.
In Cold Blood
Production-/Set Designer: Anna Gry Skovdal
Annoncør: Alt-J
Bureau: Black Dog Filmslack
Producent: New Land
Motivation fra juryen:
Vi ser en kvinde i et tomt lokale - hvem er hun, hvor kommer hun fra, og hvor er hun på vej hen? Et godt production design kan besvare alle disse spørgsmål - og nogle gange i en enkelt indstilling. Production designerens rolle er at afkode filmens tema og på den mest naturlige måde føre det videre i billedet igennem regi og set design.
Aftenens vinder er et pragteksempel på gennemført storytelling, der udover at tilføje et ekstra lag til karakterne også fortæller historien på eksemplarisk vis.
Production designet er ganske enkelt gennemført, dragende og visuelt appellerende på et sjældent set højt niveau.
Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort,
Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth
Lærke Herthoni / Instruktør
Motivation fra juryen:
Vinderen af True Talent – TV 2 prisen er et af Skandinaviens mest lovende instruktørtalenter - med en karriere, som har taget hurtig fart. Med et enormt drive og passion for filmhåndværket har vores vinder skabt sig et navn i branchen og arbejder allerede på et internationalt niveau. Årets talent har en sans for smukke billedkompositioner og stærke portrætter af karaktererne i sine film. Årets talent har instrueret populære reklamer for brands som Georg Jensen, Arla, Volvo og Audi og har allerede modtaget priser fra The One Show, Eurobest og Cannes Lions. Årets vinder af The True Talent – TV 2 Prisen er instruktøren Lærke Herthoni. Tillykke!